GUEST WRITER || HENNIE



Ik ben door mijn dochter Linda, de bedenker van het blog Flower Child, uitgenodigd om gastschrijver te zijn. Ik zal me even voorstellen: Ik ben Hennie Geurts-Hellewegen, 52 jaar en geboren in Rotterdam.

Ik wil het hebben over een passie van mij: muziek en dan vooral de Blues.
Mijn interesse komt voornamelijk uit de tijd dat 'flower child' een begrip was, de Flowerpowertijd! Later ben ik me meer gaan verdiepen in de oudere/orginele Bluesmuziek en de oorsprong ervan en ook daar ben ik verliefd op geworden.

De geschiedenis van bluesmuziek gaat natuurlijk veel verder terug, van ver, ver, ver voor mijn tijd. Even wat historische feiten, zodat je weet waar ik het over heb:

Blues is een muziekstijl die ongeveer tussen 1860 en 1900 is ontstaan en zijn oorsprong vindt in de muziek die slaven (uit Afrika afkomstige zwarten in het Zuiden van de Verenigde Staten, onder andere in de Missisippidelta, tussen Memphis en New Orleans) maakten. De voornaamste muzikale bronnen die tot het ontstaan van de blues hebben bijgedragen zijn de religieuze liederen (gospels, negrospirituals), de worksongs en de field hollers. Een typische variant van de blues is de cajunmuziek. Muziek maken met elkaar of alleen, met of zonder instrumenten, was voor de slaven vaak de enige manier om hun lijden uit te drukken en te verzachten. Omdat deze muziek een melancholische toon en inhoud had, werd ze 'blues' genoemd.

Dat is denk ik waarom ik kippenvel krijg bij de eerste tonen van een écht bluesnummer. Het raakt me!

De blues werd oorspronkelijk gespeeld op akoestische instrumenten als gitaarsaxofoonpiano en mondharmonica. Soms maakte de gitarist bovendien gebruik van een glad en hard voorwerp, zoals een mes of een flessenhals (vandaar de naam 'bottleneck'), waarmee hij over de snaren gleed ('slide').
In de jaren '20 en '30 kwam de muziek naar de grote steden in het noorden van Midden-Amerika, zoals Detroit en Chicago en nog weer later werden daar de elektrisch versterkte instrumenten aan toegevoegd.

De basis is eigenlijk het meest simpele van alle muzieksoorten, het zogenaamde bluesrifje. Maar ik denk dat juist dat simpele rifje toegang geeft tot inspiratie, improvisatie en creativiteit. Er zijn dan ook vele soorten muziek uit voortgekomen zoals R&B - wat voor mij nog steeds staat voor Rytm&Blues - en natuurlijk Rock&Roll!

Het grote publiek kwam er in de jaren '60, '70 achter dat de 'Blues' muzikale giganten bevatte. Rauwe, uit het hart gezongen teksten en met ziel en zaligheid gespeelde stukken, soms met wat meer uptempo ritme als de originele blues. En in die jaren waren het niet alleen zwarte muzikanten maar ook blanke Britse muzikanten die de blues gingen spelen, waardoor het toegankelijker werd voor de blanke medemens. Veel soorten Jazz zijn door de Blues beïnvloed.

Mijn liefde voor deze muziek is eigenlijk heel ruim en breed. Van de Gospel en Worksongs tot de moderne Blues. Dan heb ik het over Big Mama Thorton, Etta James, Bonnie Riatt, Nina Simone, Muddy Waters, Albert King, Buddy Guy, Ray Charles en B.B.King tot de meer bekendere Eric Clapton, Jimi Hendrix (niet alles), John Mayer en bands zoals Led Zeppelin, The Band en de Rolling Stones. 

En nog zoveel meer, te veel om op te noemen.

Waardoor de Blues gekenmerkt wordt en waarom ik het zo mooi vind is de afwisseling tussen zingen (praten) en de lange solo’s van de gitaar of de mondharmonica. De communicatie over en weer met het publiek, wat reageert op de gezongen teksten en de solo’s waarin de gitaar spreekt en huilt, en dus eigenlijk alles waar het in de Blues om draait. Gevoel en emotie!

Ik heb gelukkig al aardig wat concerten mogen meemaken van mijn muzikale kanjers. Maar toen het eindelijk zover was dat ik het me kon permitteren om mijn droom waar te maken en eens naar New Orléans te gaan en daar de 'roots' van deze muziek met eigen ogen en oren te zien, voelen, horen en zelfs ruiken, heeft Moeder Natuur daar een stokje voor gestoken. New Orléans werd gedeeltelijk verwoest door orkaan Katrina.
Een klein gedeelte is daar weer van opgebouwd maar nu ontbreken mij de middelen me om te gaan...

Nou is Chicago met z’n blueskelders natuurlijk ook één van de opties en misschien lukt het me om dat nog eens waar en mee te maken? Ik zie dan zo’n reclame voor me van een bekend biermerk waar ik dan écht bij ben natuurlijk!

Je moet tenslotte je dromen blijven najagen. Toch, Flower Child? 




If you feel like sharing a story with the world on Flower Child, in Dutch or English, let me know on lindakorner83@gmail.com and I'll fit you in! 

Populaire posts