LILOU'S AARDBEIENVLEKJE



Lilou heeft een aardbeienvlekje. Een hemangioom, een goedaardig gezwel waarbij er een kluwen ontstaat van bloedvaatjes die zich onder de huid ophopen. Ze is ermee geboren. Of nou ja, niet helemaal geboren, want meestal ontstaat het pas een paar dagen na de geboorte. Zo ook bij Lilou.
 
Toen ze een dag of 3 oud was ontdekte ik een klein rood vlekje naast haar mond. Ik dacht dat het kwam van het drinken aan de borst. Maar het vlekje werd groter en dikker. Een aardbeienvlek, zei de verpleegkundige van het consultatiebureau. Ik was nog een beetje in de ontkenning. Jolie heeft ook een klein rood vlekje aan de binnenkant van haar been, dit is vast net zoiets! Maar het vlekje nam in korte tijd relatief veel toe in omvang en ik kon er niet meer omheen: Mijn kind heeft een aardbeienvlek. 
Midden in haar gezicht!

Het goede nieuws is dat het totaal onschuldig is. Het doet geen pijn, het kan geen kwaad. 1 op de 10 kinderen heeft een aardbeienvlek en het kan voorkomen over je hele lichaam, van groot en blauw tot klein en rood. De meeste aardbeienvlekken groeien door tot het kind een jaar oud is en nemen dan langzaam af in grootte totdat ie met 4 tot 10 jaar helemaal weg is. En het slechte nieuws... dat is er eigenlijk niet. En toch maakte ik me wat zorgen! Hoe groot zou haar vlek uiteindelijk worden? Zou het niet tot complicaties leiden aangezien hij naast haar mond zit? Zal ze er niet mee gepest gaan worden door andere kindjes? 

Ik besloot iedere week een foto te maken en die in een mapje te plaatsen, zodat ik het verloop vast kon leggen. Maar inderdaad, na een maand of 6 begon de vlek eerst oppervlakkiger te worden en vervolgens kleiner. Inmiddels is het nog maar een heel licht plekje.

Het is gek hoe snel je went aan zoiets. Het viel ons al heel snel niet meer op. Soms kreeg ik er weleens een opmerking over. Een kindje wat vraagt waarom ze 'bloed aan haar mond' heeft of een oud vrouwtje wat roept 'Aaaach, dat kind! Trekt dat nog weg?!' Ik heb mijn kind er geen seconde minder mooi om gevonden. Maar onder de streep ben ik toch wel blij dat het bijna niet meer te zien is en in ieder geval niet voor verdere problemen kan zorgen!

Heeft jouw kind een aardbeienvlekje?

Liefs, Linda








Populaire posts