LILOU CLAARTJE ANAÏ


Lilou Claartje Anaï heet ze, onze mooie dochter. Hier las je al welke namen het (net) niet werden en waarom, vandaag vertel ik waarom deze naam het wel is geworden. 

Vrolijk en eigenwijs

De naam Lilou kwam ik tegen op een lijst met namen die als 'lief en origineel' werden bestempeld en ik was op slag verliefd! Dit was eigenlijk al vrij kort na de bevalling van Jolie, de wens voor een tweede zat toen al in mijn hoofd. De combinatie van Jolie en Lilou vind ik heel leuk. Het is allebei Frans en de namen klinken allebei zo vrolijk en eigenwijs!
De betekenis van de naam is Lelie en staat 'symbool voor zuiverheid, liefde, vrouwelijkheid en eenheid'. Helemaal mooi! Roel was nog niet meteen enthousiast, die vond de naam iets té origineel. But it grew on him en toen ik eindelijk blijvend zwanger bleek was één ding al zeker: Als het een meisje is noemen we haar Lilou!

Vernoemen 

De naam Claartje komt van Roels oma vaderszijde. Aangezien we Jolie de namen van onze oma's moederszijde hebben gegeven (Jaantje en Amélie) leek het ons leuk om ons tweede kind ook te vernoemen. Daarnaast vind ik Claartje, net als Jaantje, naast ietwat oubollig vooral heel erg lief klinken!
Mijn oma heette Anna, met als roepnaam Annie. We maakten daar Anaï van. Anaïs stond ook op ons lijstje van meisjesnamen die we beiden mooi vinden, maar toen ik las dat ook de versie zonder S een bestaande meisjesnaam is, werd dat onze versie van Anna/Annie. 

Dus beiden een eerste naam die we mooi vinden, Frans en met twee lettergrepen. Beiden als tweede naam vernoemd naar een overgrootmoeder en eindigend op 'tje'. En allebei een derde naam die begint met een A en die wederom van een overgrootmoeder komt. Je kunt je voorstellen dat we het onszelf flink moeilijk hebben gemaakt met een 3e kindje op komst!  

Er zit een Lilou in mijn buik

14 weken en 3 dagen was ik zwanger toen we de echo met geslachtsbepaling hadden. Lekker vroeg, maar kort daarna gingen we op vakantie. And who am I kidding, ik kon ook gewoon echt niet langer wachten! Ik had niet zo zeer een voorkeur voor een jongen of een meisje, maar ik wilde wel graag weten wie er in mijn buik zat. Het geslacht maakt het voor mij net iets concreter ofzo. De naam Lilou zijn we ook meteen gaan gebruiken binnen ons gezin toen bleek dat ze een meisje was. Naar de buitenwereld wilden we het nog geheim houden, maar Jolietje versprak zich natuurlijk al snel. Tegen de juf op de peuterspeelzaal, tegen oma en uiteindelijk steeds vaker tegen steeds meer mensen. Geeft niet! Lilou hoorde er gewoon echt al helemaal bij!

En nu? 

Lilou is inmiddels al ruim een jaar en we zijn nog steeds zo blij met deze naam! Als ik aan iemand vertel dat ik 2 dochters heb die Jolie en Lilou heten, krijg ik een warm en trots gevoel.
Daar waar Jolie's naam echt heel vaak verkeerd wordt uitgesproken (niet alleen Jolie of Djolie ipv Zjolie, maar ook Julie, Shirley of Charlie), gaat het bij Lilou eigenlijk altijd goed! Terwijl het ook makkelijk verward zou kunnen worden met Milou of Philou of andere namen die eindigen op -lou. Want dat schijnt wel een trend te zijn op dit moment, en aangezien we graag origineel zijn vond ik dat toch wel een beetje jammer!

Lilou is net als haar naam: heel vrolijk én eigenwijs. Little but fierce. Ons Liloutje-Kangoeroetje, Liloutje-Petoetje, Liloutje-lief snoetje. Er is geen naam die haar beter past!


Vonden jullie het moeilijk om een naam te bedenken, of heb je al een heel lijstje namen klaar?

Liefs!


Populaire posts