MAAS THEATER EN DANS: WIJZER (4+)


Het was even spannend met de nieuwe Coronamaatregelen, maar halverwege vorige week kregen we het verlossende woord: De première van Wijzer van afgelopen zondag ging door! En niet alleen de première, ze spelen vrijwel alle voorstellingen die gepland staan! Heel fijn, want door de lockdown hebben ze hun tournee eerder al moeten uitstellen. En deze voorstelling is te mooi om te missen! 

Wijzer is de eerste kindervoorstelling van choreograaf  Remses Rafaela. Samen met danser Patrick Karijowidjojo zet hij een energieke voorstelling vol humor en herkenbaarheid neer voor kleuters, met een boodschap waar we ook als volwassenen, met onze telefoon glued to our hands, wat van kunnen leren.

We komen binnen bij gedimd licht, met op het podium alleen een gordijn, een hele grote kinderstoel en daar tegenaan een hele grote teddybeer. Het is meteen een beetje spannend, mysterieus. Als we allemaal zitten worden we getrakteerd op een schaduwspel wat precies die sfeer goed vasthoudt. 'Wat is dit nou?!', 'Huh?', 'Waren dat nou voeten?' hoor ik naast me.  

Als het licht weer aan gaat zitten we middenin een scène waarbij 2 broertjes ieder spelen op een eigen iPad. Maar ze laten elkaar niet met rust. Ze plagen, klieren, ze dagen elkaar uit. Dat loopt uit op stoeien en eindigt, uiteraard, in tranen. En een kapotte iPad...
Het is een show van acrobatiek, hiphop en slapstick op een niveau die de kinderen doet schateren!

Ja, en nu dan? Wat moet je doen dan zonder iPad? Terwijl de één vrolijk doorkijkt naar de filmpjes op zijn scherm, verveelt de ander zich te pletter zonder... Hij valt zelfs in slaap. Maar gelukkig is daar zijn broer, die hem weer gezellig komt treiteren en de levensgrote teddybeer op wonderbaarlijke wijze tot leven brengt. De energie spat plotseling weer van het podium. Samen met de beer zwepen ze de hele zaal op met een Afro-Carabische dans, wat een spektakel, alle kinderen klappen vrolijk mee!

En dat is precies de boodschap die in deze voorstelling zo duidelijk wordt overgebracht: Hoeveel leuker is het om elkaar te zien, om met elkaar bezig te zijn, om te bewegen, te keten, te dansen,volledig op te gaan in je eigen fantasie, in plaats van allebei in je eigen wereld te staren naar het scherm van de iPad?
"Kinderen spelen tegenwoordig veel op de iPad. Ze zien elkaar niet meer, bewegen niet meer. Toen Maas mij vroeg een stuk te maken voor kleuters, wist ik dat het daarover moest gaan. Over hoe kinderen zelf dingen kunnen uitvinden, hun zintuigen kunnen laten werken." zegt Remses Rafaela over Wijzer, "(...) Mijn voorstelling is een ode aan het fysieke spel en de fantasie van kinderen."

Als de rust terugkeert op het podium (mooi wat muziek en licht kan doen!) en de broers na hun energieke nachtbrakerij eindelijk moe lijken te worden, denk ik dat de voorstelling ten einde loopt. Maar niets is minder waar. Deze laatste dans, met de grote stoel, is wat mij betreft het hoogtepunt van de hele voorstelling. Wat een beheersing, wat een kracht, wat een talent! 

Ik ben zo geraakt door het geheel dat ik met met kippenvel toekijk hoe de spelers ons uitbundige applaus in ontvangst nemen. En als Remses dan ook zijn dochtertje nog naar voren haalt en uitspreekt hoe dankbaar hij is dat ze ondanks de Coronamaatregelen toch de kans krijgen om hun voorstelling te spelen en hun tournee af te maken stromen de tranen over mijn wangen. Ik gooi het op hormonen, ik ben ruim 15 weken zwanger op dat moment. Maar Jolie verraadt me schaamteloos: 'Mijn moeder moet wel huilen omdat ze ontroerd is!'

Kortom, Wijzer is een prachtige voorstelling. Gaat dat zien!
Het actuele speelschema vind je hier.

Liefs,
Linda

Foto's van de voorstelling: ©Bob Karman

Populaire posts