CARRIERETIJGER VS HUISMUTS || FEMMEKE


Laatst gaf ik een interview aan Het Moederfront over mijn keuze om thuisblijfmoeder te zijn en dat bracht me op een idee:

In een maatschappij waar arbeidsparticipatie één van de speerpunten van de regering is, verliest de rol van huisvrouw en/of thuisblijfmoeder aan waardering en respect. Anderzijds wordt de werkende moeder soms verweten egoïstisch te zijn: je stelt je carrière boven de zorg voor je kinderen.

Ik ben ervan overtuigd dat we als moeder allemaal doen wat ons het beste lijkt en het welzijn van onze kinderen voorop stellen.

Om meer inzicht te krijgen in de beweegredenen van beide kanten, heb ik besloten een reeks interviews te publiceren met zowel werkende moeders als thuisblijfmoeders. Ik denk namelijk dat meer inzicht leidt tot meer begrip en meer respect. En dat vind ik belangrijk: emancipatie draait om vrije keus. Laten we elkaar daarin steunen in plaats van aanvallen of veroordelen.

Girls support girls.


Vandaag aan het woord: Femmeke.



Wil je je voorstellen?


Ik ben Femmeke 34 jaar oud en moeder van een meisje van 2,5. Ik ben getrouwd met Maarten.


1. Heb je bewust de keuze gemaakt om te blijven werken/thuisblijfmoeder te worden? En zo ja, wat was voor jou het belangrijkste argument om de keuze te maken die je hebt gemaakt?

Ik werk als docent en onderwijs maakt mij gelukkig. Ik wist van te voren dat ik niet het type ben om alleen maar thuis te zijn omdat ik dan mezelf in de weg ga zitten. Zelfs als mijn man zo goed verdient dat 't niet perse nodig is voor mij om te werken, zou ik denk ik nog steeds vrijwilligerswerk oppakken om bezig te zijn.

2. Welke rol had je partner in dit besluit?

Een gelijkwaardige rol.

3. Heeft het financiële aspect invloed gehad op je keuze? En op welke manier?

Ik ben wel minder gaan werken en mijn man juist meer. Maar doordat ik na mijn zwangerschap eerst verlof met betaling kon doen en toen promotie kreeg was het financieel ook makkelijker om minder te gaan werken. Ondertussen zit het verlof erop en heb ik deeltijd ontslag genomen zonder al te veel financieel erop achteruit te gaan.

4. Wat zie je als het grootste voordeel voor jou en je gezin aan werken/thuis zijn?

Dat ik het naast moeder zijn ook fijn vind om Femmeke te zijn en ook mijn andere kwaliteiten in te zetten.

5. En wat als het grootste nadeel?

Ik vind het thuis ook erg fijn.

6. Het grootste argument van thuisblijfmoeder is dat het goed is voor de hechting als minimaal één van de ouders het eerste jaar/de eerste 2 jaar thuis en beschikbaar is. Hoe kijk jij hier tegenaan?

Daar ben ik het deels mee eens. Ik heb geen seconde gemerkt dat ik ook maar iets nieuws heb gemist of dat ze minder aan mij gehecht is. Ik denk dat het ook grotendeels is hoe je er als moeder in staat en ik heb bijvoorbeeld ook wel momenten voor mezelf nodig anders word ik erg ongelukkig.

7. Eén van de grootste argumenten van werkende moeders is dat arbeidsparticipatie goed is voor je persoonlijke ontwikkeling en het je (financieel) onafhankelijk maakt. Hoe kijk je hier tegenaan?

Dat is voor mij niet mijn hoofdmotivatie geweest.

8. Zou de keuze om thuisblijfouder te worden makkelijker gemaakt moeten worden, bijvoorbeeld met een financiele vergoeding door de overheid?

Absoluut. Geld maakt niet gelukkig maar het maakt het allemaal een stuk makkelijker. Hoewel ik niet denk dat de overheid mijn salaris nu enigszins zou willen compenseren, dus dan zou ik er behoorlijk op achteruit gaan.

9. Zou de keuze om te blijven werken makkelijker gemaakt kunnen worden en op welke manier?

Meer sociale voorzieningen. Maar op zich vind ik het al aardig geregeld allemaal. In ieder geval in het onderwijs.

10. Heb je gevoelsmatig genoeg tijd voor/met je kind en hoe staat dit in verhouding met de tijd voor jezelf? Ben je tevreden met de situatie zoals die nu is, of zou je iets willen veranderen?

Nee, ik heb genoeg tijd voor mijn dochter en voor mezelf en ik ben erg tevreden.

11. Heb je zelf nog iets toe te voegen wat niet terug is gekomen in de vragen?

Ik vind dat de overheid zich teveel richt op dat iedereen moet werken. Daardoor lopen veel gezinnen ook de kinderopvangtoeslag mis en dat vind ik allemaal wat krom geregeld. Het liefst zou ik zien dat iedereen, ongeacht of er 1 niet werkt, toeslag mag krijgen om in ieder geval het kind 1x per week naar de opvang te kunnen brengen. Dan wel niet voor wat adem voor de (noodgedwongen) thuisblijfmoeder/vader dan wel niet voor het sociale gedeelte voor het kind.


Femmeke, enorm bedankt voor je medewerking aan dit persoonlijke interview!

Vind jij het ook leuk om mee te doen met dit project, stuur me dan even een mailtje via lindakorner83@gmail.com of een dm via Instagram.


Liefs,
Linda ♥

Populaire posts