MUSIC || TROOST NA EEN MISKRAAM

Ph: Januari 2018

Bob Marley zei het al heel wijs: 'One good thing about music, when it hits you, you feel no pain.' Tijdens en na mijn miskramen heb ik heel veel troost gehaald uit muziek. Soms gaf het me net even dat extra zetje naar de tranen als ik helemaal vast zat in mijn gevoel. Of het gaf de steun die ik nodig had als een ander met zulke mooie woorden precies kan omschrijven wat ik op dat moment voel.
Omdat ik weet dat veel mensen via de openheid over mijn miskramen op mijn blog terecht zijn  gekomen, lotgenoten die hetzelfde doormaken, deel ik vandaag graag wat van die muziek met jullie.


PINK || Beam me up



Dit nummer kan ik niet luisteren zonder te huilen. PINK schreef het na haar eigen miskraam en als ik zo goed met woorden was als zij, had ik het kunnen schrijven. Het gemis, de wanhoop. Dat enorme verlangen, die ene minuut, ik voel dat nog steeds.

'Could you beam me up,
Give me a minute, I don't know what I'd say in it
Probably just stare, happy just to be there holding your face
Beam me up,
Let me be lighter, I'm tired of being a fighter, I think,
A minute's enough,
Just beam me up.'


Villagers || Nothing Arrived



Dit nummer gaat volgens mij niet specifiek over een miskraam, maar het refrein

'I waited for something, and something died
So I waited for nothing, and nothing arrived'

kwam bij mij wel heel hard binnen. De leegte na een miskraam is iets wat het misschien wel het meest pijnlijk maakt. Opeens is er niets meer. Geen baby meer in je buik. Maar ook geen toekomst, geen droom, geen belofte. En na zoveel miskramen op sommige momenten zelfs geen hoop. 
Het is een leegte die je langzaam verteerd en tegelijkertijd voelt het zo vertrouwd en veilig. Na alle spanning, alle hoop weer even helemaal niets. 

Ik hoor het nummer nog vaak voorbij komen en het is voor mij altijd een momentje om weer even stil te staan bij de kindjes die we zijn verloren. We zijn nu alweer zoveel verder, maar het blijft een onderdeel van ons leven. Een hoofdstuk uit ons boek.

'It's our dearest ally, it's our closest friend
It's our darkest blackout, it's our final end
My dear sweet nothing, let's start a new
From here all in is just me and you'


Daughtry || Gone too soon



De titel zegt al genoeg. Gone too soon. Mensen willen verdriet of verlies graag voor je relativeren, dus ook ik heb veel reacties gekregen als 'er was vast iets mis met het kindje', 'wees blij dat het nu al mis is gegaan en niet later in de zwangerschap', 'gelukkig heb je al een kindje'. Natuurlijk is dat allemaal zo, maar ik heb het nooit als troost ervaren. Zeker met de miskramen waarbij ik al wat verder was. Het zijn mijn kindjes. En ze hadden er gewoon moeten zijn! En rondom de uitgerekende datum voelde ik dat steeds weer extra diep.

'Would've loved you like no other
Who would you be?
What would you look like?
Would you have my smile and her eyes?
Today could've been the next day of the rest of your life


Not a day goes by that I don't think of you
I'm always asking why this crazy world had to lose
Such a ray of light we never knew
Gone too soon'

Ed Sheeran || Small bump



Ed Sheeran schreef dit nummer voor vrienden die hun kindje verloren. Hij sluit het nummer af met:

'Cause you were just a small bump unborn for four months then torn from life
Maybe you were needed up there but we're still unaware as why.'


Er zijn zoveel dingen waar je lering uit kan trekken. Wat op het moment misschien zwaar kut, maar waarvan je later kan denken: het is ergens goed voor geweest. Met verlies als dit is dat niet zo. Dat doet zeer en als ik 80 ben doet dit nog steeds zeer. I am tóó still unaware as why

Blof || Zo mooi, zo mooi



Dit liedje kreeg ik als luistertip van een hele lieve buurvrouw die ook miskramen heeft doorgemaakt. Janken. En prachtig. De tekst is zo prachtig, iedere zin is raak!
Dus ik deel 'm maar helemaal: 

'Alle deuren stonden open,
je kwam eraan.
En alles was er klaar voor;
We maakten de gebaren die je maakt als iemand welkom is.
Zo welkom dat het bijna pijn doet,
de pijn van het er bijna zijn.
Zo mooi,
je was zo mooi,
zo mooi.
Je had nog mooier mogen worden maar je kon het niet.
En wij blijven altijd op je wachten.
Waar ter wereld we ook lopen
je blijft bestaan.
We konden je niet kennen maar we weten wie je bent
en je blijft iemand die welkom was.
Zo welkom
de pijn van het er bijna zijn.
Zo mooi,
je was zo mooi,
zo mooi.
Je had nog mooier mogen worden maar je kon het niet.
En wij blijven altijd op je wachten
Je mooie grote ogen die de wereld zouden zien.
Je hield ze stevig dicht,
misschien is het maar beter zo,
misschien.
Je was zo mooi,
zo mooi.
Je was zo mooi,
zo mooi.
Je had nog mooier mogen worden maar je kon het niet.
En wij blijven altijd op je wachten.
Je was zo mooi...
Alle deuren staan nog open,
jij komt eraan...'


Procol Harum || A Whiter Shade of Pale


Dit liedje heeft precies niets te maken met een miskraam, maar voor mij heeft het een bijzondere betekenis. Na mijn tweede miskraam sloeg ik een soort dicht. We kregen toen eerst het nieuws dat ik zwanger was van een tweeling, maar dat ze het beiden niet zouden redden en daarna heb ik zó hard gehuild. Een week later kregen we het nieuws dat één van de kindjes het toch heel goed deed en draaide alles weer helemaal om. 2 weken later bleek ook dit kindje geen hartslag meer te hebben. 11 weken en een dag ben ik zwanger geweest. En ik was compleet lamgeslagen. Geen traan. Wel heel veel bloed. En op een random middag toen het allemaal achter de rug was, zat ik alleen thuis foto's te bewerken met de 'All out '60s' playlist van Spotify op. En dit nummer begon. Een heel mooi nummer, dat sowieso. Maar de zin 'A Whiter Shade of Pale' hit me like a train. Door het vele bloedverlies zag ik op dat moment 'a whiter shade of pale' en opeens waren daar eindelijk de tranen.

Beyonce || Heartbeat


Ik heb niet zoveel met Beyonce. Mea culpa alvast, ik weet dat ik één van de weinige ben. Maar Beyoncé heeft ook een miskraam gehad en was zo dapper dat ook met de buitenwereld te delen. En dit liedje wat ze erover schreef wil ik jullie niet onthouden. 

'I guess love just wasn't enough for us to survive.' Als het toch liefde was wat er voor nodig was...

Welk nummer raakt jou enorm en waarom? 

Liefs,
Linda ♥

Populaire posts