TRAVEL || DUBROVNIK

Welkom bij een overvol artikel over onze vakantie in Dubrovnik, Kroatië. Heel veel foto's, seen and unseen, maar ook praktische tips over reis, verblijf, prijzen en lekkere dingen.

De reis

We boekten in januari als onze vliegtickets bij Transavia en betaalden in totaal €235,-. Dat is voor 3 stoelen, want nu Jolie 2 jaar is betalen we ook voor haar de volle prijs.
Niet duur, en dat is ook meteen de reden waarom we überhaupt naar Dubrovnik gingen. Nadat we besloten hadden graag in juni op vakantie te willen, zijn we gewoon gaan kijken waar we in deze periode het goedkoopst naartoe konden vliegen. Dat waren Dubrovnik, Barcelona en nog en plek, maar over Dubrovnik had ik veel goede dingen gehoord en Kroatië stond ook hoog op ons lijstje van landen die we graag nog willen bezoeken, dus de keuze was snel gemaakt. Daarnaast vertrok het vliegtuig ook nog eens van Rotterdam Airport, wat voor ons natuurlijk ideaal is!

We vlogen om 17:00u 's middags. Dat vond ik wel een fijne tijd. Je hebt 's ochtends nog genoeg tijd om de laatste spullen in te pakken en het huis een beetje fatsoenlijk achter te laten, maar je komt nog net op tijd aan om wat boodschappen te doen en uiteten te gaan. Het is maar 2,5 uur vliegen namelijk.

Jolie moest tijdens het opstijgen in haar eigen stoel zitten. Een wassen neus, want haar gordel sloot niet aan en ze hadden geen stoelverhogers. Ze wilde graag bij het raam zitten, maar toen we eenmaal van start gingen, vond ze het ook wel erg spannend. Toen we eenmaal in de lucht waren, kroop ze bij mij op schoot en 3 minuten later lag ze in een diepe slaap. Ze heeft de hele reis geslapen. Dus toen we gingen landen heb ik ons maar gewoon samen in mijn gordel gewikkeld en zo zijn we weer veilig aan de grond gekomen.

Home away from home

We hadden voor de volle 2 weken een appartement via AirBnB geboekt. Zij regelden ook het vervoer van het vliegveld naar het appartement, toen we aankwamen stond er een meneer met een bordje met onze namen erop te wachten. De chauffeur kletste ons de oren van de kop, maar bracht ons veilig (inclusief autostoeltje voor Jolie) naar Lapad.
Lapad, zo heet de wijk waarin we verbleven. Als we ons appartement uitliepen konden we links de trap af naar het (kiezel)strand en een paar minuten naar rechts lopen en daar de trap af naar de boulevard, vol restauranjes, café's en speeltuintjes, en een grote supermarkt. Een prachtige locatie dus!
Ons appartement was echt een home away from home. Een slaapkamer, woonkamer, Een klein tuintje, waar Roel en ik 's avonds samen nog een wijntje dronken. Een complete keuken. Roel en ik vinden het fijn om ook de mogelijkheid te hebben om zelf te koken en lekkere ontbijtjes te maken en dat was hier goed te doen! Een badkamer met een zitbad, wat ideaal was om te douchen met Jolie. En een wasmachine, wat achteraf ook erg handig bleek als je als gezin op reis bent.

Het weer was nogal wisselvallig, het kon in een paar minuten dichttrekken en van warm en zonnig naar hevige onweersbuien gaan. Knus, om voor het raam naar de bliksem te kijken. Maar het maakte ook dat ik dubbel zo blij was met ons appartement.

Iedere dag hetzelfde

Na het intensieve jaar wat we achter de rug hadden wilden we vooral graag tot rust komen. En dus hadden we al snel een heerlijk structuurtje te pakken. Om de beurt gingen we er 's ochtends uit met Jolie en mocht de ander uitslapen, maakten we een lekker ontbijtje, liepen we daarna samen naar beneden om boodschappen te doen, lunch, in de loop van de middag naar het strand, douchen en aankleden, koken en dan weer naar beneden om de zonsondergang te bekijken op het strand en een ijsje te eten. Of we aten op de boulevard bij ons favoriete restaurant: TuttoBene. Ze serveerden gewoon (lekkere!) pizza en burgers, maar ze waren kindvriendelijk en er zat een speeltuintje recht tegenover, zodat Jolie lekker kon spelen als ze het zitten zat was. Daarna dronken wij nog een dubbele espresso op het terras dat grenst aan de speeltuin, terwijl Jolie Kroatische vriendjes en vriendinnetjes maakte.
Speeltuintjes zijn er trouwens heel veel. Superfijn als je op vakantie bent met een kindje. Het is een heel kindvriendelijke plek, de mensen reageren ook heel leuk op kinderen!
Voor we op vakantie gingen beloofde ik Jolie dat we iedere dag een ijsje zouden halen. Dus dat deden we! We haalden onze ijsjes bij Slastičarna Sirena, zo lekker, ik heb zo'n beetje alle smaken geprobeerd! De eigenaar herkende ons na een paar dagen, dat maakt het extra leuk!

Het strand is een kiezelstrand. We wisten dat van te voren en hadden dus waterschoenen mee en een luchtbed om op te liggen. Over zo'n beetje de hele lengte van het strand stonden ook de ligbedden en parasols en zelfs hele huisjes van Sunset Beach. Voor een ligbed betaalde je al iets van €15, per persoon per dag, dat vonden wij echt te duur. Maar met een groter budget is het zeker de moeite waard!

Halverwege onze vakantie begon het WK en dat was ook in Dubrovnik goed te merken. Grote schermen in vrijwel ieder café of restaurant. De wedstrijden van Kroatië waren natuurlijk helemaal groot feest! Maar we hebben ook wel eens naast een groep Zweden gezeten tijdens de wedstrijd tegen Duitsland en dat was ook een hele beleving. Ik houd van voetbal en het hele WK-sfeertje, dus ik vond het heel leuk!

FOMO

Uiteraard kregen Roel en ik een beetje last van de Fear-Of-Missing-Out halverwege de vakantie, we zijn gewend om eropuit te gaan als we op vakantie zijn, ontdekken, avonturen beleven! We maakten een tripje naar de Old Town van Dubrovnik en gingen met de boot naar Lokrum, daar zal ik nog een apart artikel aan wijden. Maar daarna besloten we toch om gewoon niets meer te doen. We willen tot rust komen! En toen we die knoop eenmaal hadden doorgehakt, konden we het ook echt loslaten en genieten van wat het was. Een heerlijke, ontspannen vakantie!

Toen ik de laatste dag vanaf mijn handdoekje naar Roel en Jolie keek die zaten te spelen in de branding kon ik wel huilen. Ik wilde echt nog niet naar huis! De laatste avond maakten we nog een prachtige wandeling langs te strand en ontdekten we stukjes die we nog niet eerder hadden gezien. We hadden ons echt nog zeker 2 weken kunnen vermaken in dit fijne oord.

Maar op zondagochtend 8:00u stond de taxi er weer om ons naar het vliegtuig te brengen. De chauffeur kletste ook op deze vroege ochtend vrolijk door en stopte zelfs nog even bij een heel mooi uitzichtpunt. En toen zat het er echt op.