TRAVEL || DUBROVNIK OLD TOWN



Als ik zeg Dubrovnik, zeg jij waarschijnlijk Game of Thrones. Ik ben one of the few die nog nooit een minuut van deze serie heeft gezien, maar er schijnt onder andere een beroemde scene te zijn opgenomen in Dubrovnik's Old Town. En... er is ook een scene uit StarWars er op genomen! En die heb ik dan wel weer allemaal gezien!

Maar daarnaast is het ook een prachtige stad en wordt het de 'Parel van de Adriatische Zee' genoemd. De oude, compleet ommuurde vestingstad van Dubrovnik staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

Hoge verwachtingen dus, van deze plek. Maar het werd een complete deceptie. Dubrovnik wordt namelijk overspoeld met toeristen. Cruisevolk, dagjesmensen, backpackers, gezinnen met (veel) kinderen, je struikelt er letterlijk over de mensen. En wij waren er op een 'rustig' moment (ja, er is een rooster, dat had al een aanwijzing moeten zijn natuurlijk). De mooie oude panden zijn gevuld met toeristenwinkeltjes, om de paar meter wordt er een Games of Throne -tour aangeboden of een StarWars-stadswandeling en de smalle steegjes lopen over van overvolle restaurantjes en café's. 
En dat is de volle zon, jongens... Ik trok het niet zo goed.

Eén van de dingen waar Dubrovnik ook om bekend staat is de stadsmuur. Maar zo hoog, met zoveel mensen, en een peuter die graag zelf op avontuur gaat. Op een op sommige punten wel heel smalle muur. Dat zag ik niet helemaal zitten. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je in Dubrovnik overal de hoofdprijs voor betaald. 

Toen we een paar uur later weer in de bus terug zaten tolde mijn hoofd. 
Is het mooi? Ja.
Is het druk? Ja!
Is het de moeite waard? Ik denk het wel. Als je er toch in de buurt bent, zou ik het zeker niet overslaan. 
Maar is het verziekt door het toerisme? Ja!
Gelukkig heeft de burgemeester vanaf 2019 maatregelen aangekondigd om het toerisme wat tegen te gaan. Hopelijk komt deze stad dan weer wat beter tot z'n recht!  


















Populaire posts