MOMMY || JOLIE 2 JAAR



Lieve Jolie,

Vandaag ben je 2 jaar geworden. Het is een cliché, maar het is onvoorstelbaar hoe snel de tijd gaat. Van piepkleine baby naar het (eigen)wijze peutertje wat je nu bent. Ik ben zo trots op jou!
Dit jaar heb je leren lopen, praten, rennen, dansen, zingen en grapjes maken. En wat ben je ondernemend! Je kon eerder klimmen dan lopen!

Toen je 15 maanden was kreeg mama een baan en ging jij voor het eerst naar het kinderdagverblijf. Dat vond je erg moeilijk, mama's hart breekt nog steeds als ze daaraan terug denkt. Maar ondanks dat je het de eerste maanden helemaal niet leuk vond, heb je er ook heel veel geleerd. Je kwam regelmatig thuis met nieuwe liedjes of dansjes en toen je weg ging kregen wij een boek mee met allemaal mooie knutsels. En oppassen gaat sinds die tijd een stuk beter, als je bij oma en opa bent en mama en papa gaan weg zwaai je ons vrolijk uit. De laatste weken had je het zelfs zo naar je zin dat papa je kon afzetten zonder dat je ging huilen!

Toen het project wat mama deed na een half jaar weer ten einde was, vond ik het heel fijn om weer lekker met jou thuis te zijn. Ik had al veel te veel gemist en jij kwam ook weer helemaal tot rust. Om je toch nog onder de kindjes te houden, startte we direct met Muziek op Schoot. En dat was een schot in de roos. Wat heb je daar een plezier! De combinatie van de muziek, de andere kindjes en mama in de buurt werkt heel goed voor jou. Ik zag je als één van de eerste midden in de groep gaan staan om te gaan dansen, geweldig! Maar ik ben ook zo trots op jou als ik zie hoe goed je naar mij en naar de juf luistert als het nodig is. Thuis is 'nee' je lievelingswoord en ben je stronteigenwijs en in de supermarkt wil je ook nog wel eens op de grond gaan liggen als je je zin niet krijgt. Maar in gezelschap ben je over het algemeen rustig en superzoet. Wel altijd op zoek naar avontuur!

En toen was het opeens september en gingen we verhuizen. Je voelde je heel snel thuis, tijdens het klussen zei je al 'thuis!' als we de wijk in kwamen rijden. En wat ben je trots op je eigen kamer! 'Mooi!' zei je steeds, en 'Mij!'. 3 maanden geleden kreeg je ook een groot bed en sindsdien slaap je vele malen beter. Soms zelfs de hele nacht door, mama en papa weten niet wat je meemaken! Je bent een echt knuffelkind. Op schoot zitten, kusjes geven en kroelen vind je heerlijk. Als je 's nachts wakker wordt sta je al klaar met je kussen om naar ons bed te verhuizen en mama ligt nog steeds iedere avond bij je in bed totdat je slaapt. 

Het allerleukste om te doen vind je mama helpen met koken. Dan zit je op het aanrecht of sta je op je kruk. Mama helpen is sowieso leuk, ook met vegen en de vaatwassen uitruimen help je mee. Daarnaast ben je dol op liedjes zingen, boekjes lezen, eendjes voeren en in de plassen stampen. En het grote bad in het nieuwe huis is ook een dikke hit! TV kijken mag je soms ook en dan is Peppa Pig favoriet.

De poezen hebben niet veel te vertellen bij je. Je spat haast uit elkaar van enthousiasme als ze bij je op schoot komen zitten of als ze een snoepje uit je hand eten, maar o wee als ze iets doen wat niet mag. Dan krijgen ze op hun sodemieter. 'Gijs NEE!' Maar je vindt ze ook heel lief. Voor jou horen ze er helemaal bij (voor mij ook trouwens ♥)  en wat ben je blij om ze weer te zien als we een nachtje niet thuis hebben geslapen. De telefoon noem je 'de hallo'. Als je vindt dat papa te lang wegblijft van werk wil je 'Papa hallo!' en moet mama hem bellen. Het liefst wil je gewoon dat we allemaal thuis zijn, je geniet zichtbaar van de weekenden samen!

Je bent ook dol op andere kindjes en dan vooral op baby's. Zodra je een kinderwagen ziet, wil je erin kijken. En hoe zorgzaam ben je voor baby Xavi! Aaien over zijn wangetje en zijn mondje afdoen met een doekje als hij heeft gespuugd. Mama en papa dachten dit jaar ook 2x dat je een broertje of een zusje zou krijgen, maar helaas heeft dat niet zo mogen zijn. Maar ik hoop echt uit het diepste van je hart dat wij je dat mooie cadeau ooit mogen geven, ik gun het je zo enorm, ik denk dat je het prachtig zal vinden! Voor nu heb je je eigen Baby (pop), Poesch en Kaka (knuffeleend, van kwaakkwaak :')) die je overal mee naartoe sleept. Als ik zie hoe liefdevol je met ze omgaat, hoop ik dat dat een afspiegeling is van hoe je onze omgang met jou ervaart.

Lieve Jolie, het was een bewogen jaar, maar wat heb jij het goed gedaan! Je bent een gevoelig grietje, je bent extreem vatbaar voor prikkels en krijgt alles mee. Maar je bent ook sterk. En vrolijk. En eigenwijs. Je verrijkt ons leven zo enorm! 'Ik hou van jou tot aan de maan en terug', lees ik regelmatig aan je voor. Maar weet je wat, ik denk zelfs dat het nog meer is, hoeveel ik van jou houd! Echt waar, mijn hart loopt er soms bijna van over haha!

Gefeliciteerd Parkietje, mijn allerliefste boef! Op nog vele, vele, vele mooie en gezonde jaren! Come as you are, blijf wie je bent!



Populaire posts