STUFF I LOVE || KINDERBOEKENWEEK 2021


Het is deze week Kinderboekenweek. Voor Vieve vroegen we als kraamcadeau 'jouw favoriete kinderboek' en op die manier kregen we van alles wat! Hoe leuk is dat? Iedere avond voor het slapengaan lezen we voor en af en toe pakken we er overdag ook een boekje bij. En Jolie is nu in de fase dat ze 'zelf wil lezen'. Dat kan ze nog helemaal niet, ze zit pas in groep 2, maar sommige boekjes heeft ze zo vaak gehoord dat ze ze inmiddels bijna uit haar hoofd kan (en dus 'voor kan lezen' aan haar zusjes) en boeken zoals Alfabet, met geen of weinig tekst, geven haar helemaal de ruimte om haar fantasie de vrije loop te laten. En Lilou kan dagen achter elkaar hetzelfde boekje kiezen, totdat ze er weer op uit gekeken is. Inmiddels kan ik ze wel dromen haha! Herkenbaar?

Ook op Instagram en bij andere mama's doe ik graag wat ideeën op. Daarom leek het me leuk om juist vandaag ook onze favoriete boeken te delen. 


Alfabet
Charlotte Dematons

Dit boek staat nog maar sinds kort bij ons in de kast, maar de kinderen zijn er dol op. Geen tekst, maar een pagina per letter met heel veel illustraties. Geef je ogen de kost en raden maar! Ook leuk voor volwassenen :)

Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes
Elena Favilli en Francesca Cavala

Over dit boek schreef ik eerder hier

Doornroosje
Een navertelling van een klassiek balletverhaal met illustraties van Jessica Courtney Tickle

We hebben inmiddels 3 van deze boeken met klassieke muziek en de mooie, inclusieve illustraties van Jessica Courtnet Tickle: Het Zwanenmeer, Een jaar in één dag en Doornroosje. Op dit moment is Doornroosje favoriet, maar dat kan morgen weer anders zijn. Deze boeken hebben bij Jolie interesse voor klassieke muziek aangewakkerd. Zeker na een drukke dag vraagt ze nu soms zelf of ik Tsjaikovski of Vivaldi op wil zetten. Ik ben er niet zo heel dol op haha, maar gelukkig heeft ze in haar vader een medestander gevonden!

Op een grote paddenstoel
Mies van Hout

Een boek vol kinderliedjes, gezellig met z'n allen zingen. Ik denk dat de buren dit boek inmiddels ook uit hun hoofd kennen! Als je op Spotify kijkt bij de artiest Lemniscaat vindt je al deze liedjes en meer om samen naar te luisteren.

Het kind van de Gruffalo
Julia Donaldson en Axel Scheffler

Het vervolg op de Gruffalo en minstens zo leuk! Boeken geschreven op rijm vind ik sowieso heel fijn om voor te lezen! De illustraties zijn donker, de sfeer best heel spannend, voor Jolie was dit boek zelfs een tijdje te spannend. We lazen het toen vooral overdag voor in plaats van voor het slapengaan. En inmiddels kennen we het verhaal door en door!  

Mama kwijt
Chris Haughton

Zoals je ziet ligt dit boekje nog net niet aan flarden, zo vaak is het gelezen! Onze absolute favoriet, en dus eentje die Jolie uit haar hoofd kent! 

We hebben er een geitje bij
Marjet Huiberts, met de illustraties van Iris Deppe

Jolie kreeg dit boekje cadeau van oma en opa toen Lilou geboren werd. Zij had er toen niet zoveel interesse in, maar Lilou een jaar later des te meer. In de aanloop van de geboorte van Vieve hebben we dit boekje bijna dagelijks gelezen. En ook weer lekker op rijm geschreven, love it!

De mooiste goedenachtverhaaltjes

Er staat geen auteur vermeld in dit boek en waarschijnlijk komt het gewoon van de Action oid (we hebben het cadeau gekregen), maar we lezen heel veel uit 'Rune en Lotte', zoals Jolie het boek noemt. Het zijn 150 verhaaltjes van 1 bladzijde over het dagelijks leven van een zus en een broertje. Allerdaagse dingen, zoals het gezinsleven, school, uitjes, familie enzovoorts. Laagdrempelig, simpel en ideaal voor bedtijd. 

Allemaal de liefste
Sam McBratney en Anita Jeram

Jongens, dit boekje.... Mijn hart! De eerste keren dat ik het las liep er steevast een traan over mijn wang. Ik ben zelf namelijk mama van de 3 allerliefste beertjes! Op de achterkant van het boek: 
'Er waren eens een mamma beer en een pappa beer die elke avond tegen hun drie kleine beertjes zeiden: "Jullie zijn de liefste beertjes van de hele wereld." Maar op een dag begonnen de drie beertjes zich af te vragen wie van hen het allerliefste was. Ze konden toch niet allemaal de liefste zijn? Of wel?'
We hebben dit boek vrij bewust ingezet na de geboorte van Vieve om de meiden nog maar eens extra duidelijk te maken hoe dat zit met meerdere kindjes... dat zij, hoeveel te ook verschillen en wat ze ook gemeen hebben, alle drie de liefste zijn!

Samen Hier
Oliver Jeffers

Dit boek kregen de meiden vorig jaar van de Sint. Een prachtig boek met een mooie open kijk op de wereld, de mensen en het heelal. Met al even prachtige tekeningen. 


Wat is jouw favoriete kinderboek? 

Liefs Linda

PS.
In STUFF I LOVE bespreek ik maandelijks een aantal dingen die ik ben tegengekomen en waar ik heel enthousiast van word. Meestal uit eigen initiatief, als het gaat om een commerciële samenwerking benoem ik dit er altijd bij. 
Wil jij me wijzen of iets leuks of graag samenwerken? Neem dan contact met me op via Linda.AfterNINE@gmail.com.

Populaire posts