MOMMY || ZINDELIJK!



Yesss, Jolie is nu al ruim een maand volledig zindelijk overdag! Ik ben zó trots! Op vakantie had ze in het appartement en op het strand al geen luier meer, maar deed ik er nog wel eentje om als we op stap gingen. Maar sinds we terug zijn is de luier alleen nog maar voor 's nachts. 
En het eigenlijk heel soepel gegaan. Weinig ongelukjes en veel sneller dan ik had verwacht. Vandaag deel ik wat tips en wat voor ons werkte en wat niet.

Maar laten we bij het begin beginnen! 

Het potje

Vorig jaar rond deze tijd merkte ik dat Jolie zich wat bewuster werd van wanneer ze moest plassen of poepen. Als ze in haar blootje in het zwembadje in de tuin zat, stapte ze eruit om ernaast te plassen en als we bijvoorbeeld bezoek hadden zonderde ze zich af om in haar luier te poepen. Ik schafte daarom een potje aan. Eens zien wat ervan vond! Ze vond het interessant, maar snapte nog niet helemaal de bedoeling. Soms was er een lucky shot, maar het kwam ook vaak genoeg voor dat ze gewoon op de keukenvloer plaste. Ze was toen natuurlijk ook pas anderhalf jaar.
Toen het weer kouder werd pakten we haar dik in en lieten we de zindelijkheidstraining maar even zitten. Maar zo tegen het voorjaar wilden we het weer een kans geven.

Wat werkte niet?

Vaste tijden 

We begonnen met Jolie op vaste tijden het potje aan te bieden. 's Ochtends als ze wakker werd en bijvoorbeeld 's avonds voordat ze naar bed ging. No pressure, uiteraard. Dat werkte een poosje: ze had meteen door wat er moest gebeuren en ze deed trots een plas. Maar toen het nieuwe eraf was, had ze er niet zo'n zin meer in. Ze ging niet op commando op het potje. En als ze niet moet, dan moet ze niet.

Luierbroekjes 

Ik hoopte dat luierbroekjes uitkomst zouden bieden. Die kunnen immers makkelijk aan en uit, net als een onderbroekje. Hartstikke flexibel, ze zou het zelf kunnen doen! Maar doe je Jolie een luier om, dan gebruikt ze 'm. Ze is wat dat betreft een beetje lui. Een gewone luier of een luierbroekje, het maakte geen verschil. En die rotdingen zijn bijna dubbel zo duur! 

Stickeren

Eigenlijk heb ik geen idee of dit zou werken, want zover zijn we nooit gekomen. Met een beetje aanmoediging en een applaus voor ieder plasje, bleek een extra beloning helemaal niet nodig.
Toen Jolie een week zindelijk was, hebben we wel een cadeau voor haar gekocht: een hele grote pluche krokodil! En daarbij natuurlijk verteld hoe trots we op haar zijn!


Maar veel belangrijker, wat werkte wel? 

Onderbroekjes

En gewoon lekker in haar blote kont laten lopen! In tegenstelling tot met de luierbroekjes, bleek dat ze in haar blootje heel goed aan kon geven wanneer ze moest plassen. Ook onderbroekjes, oftewel 'grote kindjes broeken', did the trick. Die vond ze namelijk veel interessanter dan een luier.

Thuis probeerde ik het al af en toe een middagje zonder luier. En dat ging vaak goed, maar soms had ze ook nog ongelukjes. Ik hoorde 1x 'Ooh neeeee, poep!' uit de keuken komen, terwijl ze op een krukje stond en ik de drolletjes naar de beneden zag vallen hahaha! 
Op vakantie hebben we doorgezet en ondanks dat we daar geen potje hadden, ging het meteen goed. Voor zowel poepen als plassen wilde ze op de WC en vond zelfs een manier om er zonder hulp op te klimmen. Zo knap! Dat ik haar nog een luier om deed als we gingen wandelen of ergens gingen eten was meer voor mijn eigen gemoedsrust, dan dat zij 'm echt nodig had.   

Ga je mee naar de weecee?

In de tijd dat we bezig waren met zindelijk worden las ik aan haar het boekje 'Ga je mee naar de weecee?' van Sally Lloyd Jones voor. Een positieve associatie is namelijk heel belangrijk! In het boekje moet iedereen plassen en maken ze samen een wandeling waar steeds weer iemand nieuws bij aansluit, op naar de WC. Achterin zit een spiegeltje, want er ontbreekt nog 1 iemand en dat ben.... Juist.
Als het boekje uit was rende Jolie meteen naar de WC of het potje!

Dit boekje vond ik heel leuk, maar er zijn vast nog veel meer boekjes die gaan over zindelijkheid!

WC-verkleiner

Ook de WC-verkleiner en een opstapje ervoor waren een groot succes. Jolie wil namelijk alles heel graag zelf doen. En naar dezelfde WC als de grote mensen is natuurlijk veel stoerder dan het potje. Het potje gebruiken we nu voor noodgevallen boven, maar over het algemeen gebruikt ze altijd het toilet. 


Dit is zo'n beetje hoe het bij ons is gegaan, wat werkte voor Jolie. Voor een ander kindje kan dat natuurlijk weer helemaal anders zijn. Maar wat ik het meest belangrijk vond is dat er geen druk op staat. Wij hebben geprobeerd mee te gaan in haar behoeftes en oog te hebben voor waar zij aan toe was en waar aan niet. Ik had het prima gevonden als het nog een jaar had geduurd! Maar ik denk dat we precies op het goede moment hebben doorgepakt en dat het daarom zo soepel ging. 

Nu is het zelfs zo dat als ze moet plassen en het kan niet meteen, ze het heel goed nog even op kan houden. De nachten zullen nog wel even duren, want haar luiers zijn 's ochtends nog goed nat. Maar alles op z'n tijd, we merken het vanzelf wanneer ze daar aan toe is! 

Hebben jullie nog tips voor zindelijkheidstraining, dag of nacht? En als je er nu mee bezig bent: Veel succes!

Liefs,
Linda 

Populaire posts