MOMMY || HET BEDENKEN VAN EEN NAAM


Het was een grauwe middag in San José in 2015. Ik was eerder die reis met de pil gestopt, maar voorlopig zouden we het nog even veilig doen. Dus dat deden we. Soms.
We vonden het heel spannend, maar het onderwerp 'baby' lag duidelijk op tafel. En tijdens die wandeling door de hoofdstad van Costa Rica, nadat we in een farmacia in ons beste spaans foliumzuur hadden ingeslagen, kwamen we op het onderwerp 'namen'.


Omdat Roel nog nooit echt had nagedacht over een naam en ik al zolang ik me herinner mooie namen verzamel in de notities van mijn telefoon, gingen we eerst mijn favorieten eens langs. Estée, nee. Shiloh, nee. Charlie, Nina... Nee, nee. Jolie. Ja! Jolie!
Roel vond het meteen een mooie naam. En misschien was dit ook wel mijn lievelings op het lijstje. Het klinkt zo vrolijk en speels en eigenwijs en toch stijlvol. En het heeft een leuke betekenis: Mooi, lieflijk. Jolie est très jolie!

Ook de jongensnaam werd then and there bepaald. Waren we het altijd maar zo snel met elkaar eens!

Vernoemen

Jolie heeft 3 namen. Jaantje is de naam van mijn oma. Mijn oma, met wie ik een hechte en speciale band had. Als we een dochter zouden krijgen, zou ik haar graag naar haar vernoemen. Roel begreep dat en vond het een mooi idee.
En Amélie, dat vonden we ook een mooie naam. Bij ons beiden had de film Amélie een diepe indruk achter gelaten en daarmee is de naam ook meteen een wens voor onze dochter: dat ze net zo mooi en onbevangen in het leven mag staan als Amélie Poulain. Het toeval wil ook nog eens dat Roel zijn oma Amélie heet. En dat geeft de naam dus nog een extra betekenis!

Als we een meisjestweeling hadden gekregen hadden ze Jolie en Amélie geheten en even twijfelden we nog tussen deze twee namen, maar al snel won de naam Jolie.
En zo waren we er in één middag uit. Mochten we een dochter krijgen dan zou ze Jolie Jaantje Amélie gaan heten.

Roepnaam

In eerste instantie wilden we haar Jaantje Amélie noemen, met als roepnaam Jolie. Maar toen ik erachter kwam dat de roepnaam nergens officieel wordt geregistreerd, vond ik dat wel erg jammer. We vonden Jolie juist zo'n mooie naam!
We checkten ook nog wel even of de initialen geen raar woord zouden vormen en of het een beetje aansluit bij de achternaam. Geen problemen daar gelukkig!

Toen Jolie nog in mijn buik zat noemden we haar 'baby', maar zodra we wisten dat we een meisje verwachtten noemden we haar samen al Jolie. Roel wilde de naam echter nog wel geheim houden totdat ze geboren was. Ik ben niet zo goed in geheimen... Dus na enige (lees: véél) druk en vragen en raden vanuit mijn vriendinnen, verraadde ik ergens in week 35 toch de naam. Oeps!
Maar voor de rest van de wereld bleef het een verrassing tot die mooie zondag in januari waarop onze allerliefste Jolie geboren is!

En nu?

En nu is onze pop alweer 2 jaar. En we zijn nog steeds zo blij met de naam die we haar hebben gegeven. Hij past zo goed bij haar, ons vrolijke maar o zo gevoelige meisje!
Jolietje-Parkietje, Jolietje-lief grietje, Jolietje-bandietje, Jolietje-deugnietje.

De reacties zijn eigenlijk alleen maar positief. En de naam is ook redelijk origineel, de kans is niet zo groot dat ze straks met nog 3 Jolie's in de klas zit. Dat vonden we ook belangrijk, we wilden allebei liever geen top 10-naam.

Waar we geen rekening mee hadden gehouden is dat er zoveel manieren zijn om Jolie uit te spreken. Zjolie, Djolie, Jolie.... Voor ons was het vanzelfsprekend dat het op de Franse manier zou zijn: Zjolie. Maar ik merk dat dat nog wel eens fout gaat, in het begin ook bij familie en vrienden en nu bij instanties als het consultatiebureau, de crèche of de huisarts. Geeft niet! Ik verbeter je nog wel een keer.

Voor een 2e kindje hebben we de naam ook al zo goed als klaar liggen. Maar aangezien die nog even op zich laat wachten, kan dat straks zo weer anders zijn. Ik vind het brainstormen over een naam echt een heel leuk proces!

Hadden jullie snel een naam gevonden voor je kindje, of ging het niet zo soepel als bij ons? En welke mooie namen staan er nog op jouw verlanglijstje?

Liefs! ♥

Populaire posts