TRAVEL || PUERTO VIEJO, TORTUGUERO & SAN JOSÉ

Dag 13 , van Bocas del Toro naar Puerto Viejo, bordercrossing

NL: Om 12:00u hebben we vanuit Bocas Town de boot naar het vasteland en van daaruit vertrekken we met een shuttle naar Costa Rica. Uiteraard vertrekt de boot pas om 12:30u en
moeten we ruim 20 minuten op de shuttle wachten. Genoeg reden voor een oudere mevrouw om stennis te schoppen. Ik zit ook nog eens naast deze zure Duitser in de bus... Ik had haar graag willen vragen of ze weet waar de uitdrukking 'mañana mañana' vandaan komt, maar ik ontwijk de discussie en glimlach maar vriendelijk op haar geklaag. Het oversteken van de grens gaat soepel en ook wel weer echt op z'n Latijns-Amerikaans. Bij het ene hokje je exit-stempel halen van Panama, dan naar het volgende hokje om 3 dollar toeristenbelasting te betalen en daarvoor een sticker te krijgen, dan met al je bagage over een lange brug met houten planken (zo blij dat ik een backpack heb op zulke momenten... mensen met rolkoffers hadden het zwaar!) naar het volgende hokje om daar Costa Rica in gestempeld te worden. En dan allemaal weer het volgende shuttlebusje in, op naar Puerto Viejo!

EN: To read the text in English, or any other language, please use the translate button. Thanks!

Dag 14 & 15, Puerto Viejo

NL: Puerto Viejo is van origine een surfersdorpje, bekend om de ruige zee en mooie stranden. Inmiddels is het ontdekt door het grote publiek en struikel je in het dorp over de sourvenirwinkeltjes en eettentjes. Desalniettemin heeft het de fijne sfeer van een hippie-village en zijn de stranden rustig genoeg om een beetje privacy te hebben. Ons hostel zit tegenover Playa Negra, een strand met zwart zand. Bijzonder om te zien, overdag heet genoeg om je voeten aan te verbranden.
Ons hostel heeft geen keuken, wat financieel een tegenvaller is, maar met alle lekkernijen die in het dorpje te eten zijn hoor je ons niet klagen. Overdag naar het strand, in de namiddag een wandeling, even chillen in het hostel en dan de drukte in om te eten... Of eerst een broodje en een kopje koffie halen, opeten in het zonnetje en dan in de namiddag naar het strand tot de zon onder gaat... Het goede caribbische leven!
De laatste avond besluiten we tijdens happy hour een cocktail te gaan drinken. Roel drinkt nooit cocktails, maar doet voor deze ene keer met me mee. Van die ene cocktail raken we in de feeststemming en komen tot de ontdekking dat er ieder uur wel ergens anders happy hour is! Het wordt een lange avond....
De volgende ochtend gaat om 6:30u de wekker, en stappen we met een kater op de boot naar Tortuguero.

Hostel

NL: In Puerto Viejo verblijven we in Kaya's Place. Net buiten het centrum, tegenover Playa Negra. Het is een fijne plek, met ruime kamers, goede WiFi en hangmatten in de gezamenlijke ruimte. Het hostel is één groot kunstwerk, met al haar kleuren en muurtekeningen! De kamers, de douches en de WC's worden goed schoon gehouden, er komt iedere dag een schoonmaakster langs. Het douchewater is koud, maar dat is bijzaak in een warm gebied als dit! Heerlijk om na het strand even af te koelen. 1 nadeel: het hostel heeft geen keuken. In plaats daarvan is er wel een restaurant.

Dag 16 , van Puerto Viejo naar Tortuguero

NL: De reis naar Tortuguero is al een avontuur op zich! De dag ervoor hebben we een uur door het stadje gelopen om uit te zoeken hoe we er konden komen en op welke manier we het minste geld kwijt zouden zijn. We kozen uiteindelijk voor een middenweg: we werden opgehaald met een shuttle (wat duurder is dan het openbaar vervoer), die bracht ons naar Moín in Puerto Limon, waar we overstapten op de boot naar Tortuguero. Ik had een soort ferry in mijn hoofd, zo eentje als er in Nederland van Den Helder naar Texel gaat bv, maar niets is minder waar. We moesten met 10 man, én 10 backpacks, in een klein fluisterbootje. Een mooi stuk, door kleine jungleriviertjes, en korte stops om wildlife te bekijken. We zien een luiaard, een krokodil en vele mooie vogels. De reis zou ongeveer 4 uur duren. Reken er maar een paar uur bij! Want rond de tijd dat we eigenlijk in Tortuguero zouden arriveren kwamen we aan bij een zandbank. We konden niet meer verder. Gelukkig stond daar een collega van onze kapitein die aan de andere kant stond met zijn mensen, die ook niet meer verder konden. Na een kort overleg besloten de mannen van passagiers te ruilen. Schoenen uit, backpack op ons rug en de modder in. 20 minuten lopen naar de andere boot. Ik neem mijn bocht nog iets te ruim en zak tot mijn knieën in het drijfzand. Angstaanjagend, want bij iedere beweging zakte ik alleen maar verder! Roel pakte mijn tas over en 2 andere mannen trokken we er uit. Spanning en sensatie! En de tip om verder alleen maar in het water of langs de rand te lopen.. Brr... Aangekomen bij de volgende boot blijkt dat de mensen in de afwezigheid van hun kapitein (die was ons ophalen) de boot alleen maar verder de modder in hebben getrokken. Kennelijk in de hoop toch het water weer te bereiken... Dom, want nu moeten we die weer helemaal terug duwen! Na bijna een uur duwen en trekken varen we weer. En de grap is dat we allemaal opgewekt en uitgelaten zijn, alsof we een grote overwinning behaald hebben! De kapitein neemt ons mee naar een kroegje langs te water waar een koud colaatje, of een biertje, op ons wacht. We varen weer, we hebben het gered. We zijn niet opgegeten door de krokodil die net nog langs onze boot in het diepe water zwom... En een uur later komen we veilig aan in Tortuguero!

Dag 17 , Tortuguero

NL: Tortuguero is prachtig! Een piepklein dorp, midden in de natuur. Prachtige vogels in de bomen, vele (straat)honden die vriendschap met je sluiten. Tortuguero staat erom bekend dat reuzeschildpadden hier hun eieren leggen ('tortuga' is spaans voor schildpad). In beschermd gebied, met speciale tours kun je het bekijken en dat schijnt heel bijzonder te zijn. Helaas is het niet de goede tijd van het jaar en valt er voor ons niets te zien. Geen tortugas in Tortuguero! Er worden ontzettend veel andere tours aangeboden, die allemaal even verleidelijk zijn. Maar met ons beperkte budget, en de bijkomstigheid dat Costa Rica sowieso al een erg duur land is, willen we er maar eentje doen. We kiezen voor de 'night walk' en tot ons grote genoegen zijn wij de enige 2 die met deze gids mee gaan. Een privétour! De gids is een vriendelijke man, met veel passie voor zijn vak. Hij zoekt heel hard mee en is bijna even verheugd als wij als we een kikker vinden. Volgens de man is de groene kikker zo zeldzaam dat zelfs hij er maar 1x eentje eerder heeft gezien! We genieten van de 2 uur durende wandeling door het donker, en alle mooie beesten die we tegenkomen. Erg leuk!
We slapen in hostel Icaco. Een mooie plek, een goed ontbijt (weliswaar tegen betaling, maar erg uitgebreid met o.a. pannenkoekjes in schildpadvorm) en aardig personeel. Hostelhondje Lola is Roel z'n beste vriendin en volgt hem overal. Echt een cutie! Het enige nadeel was dat ik in een review had gelezen dat een meisje wakker was geworden met een kakkerlak in haar haar. Horror! Dus 2 avonden de kamer geïnspecteerd voor het slapen gaan: geen kakkerlakken. Worden we de laatste ochtend wakker, liggen er 2 supergrote kakkerlakken op de grond. Op hun rug. Brrr! (gelukkig niet in m'n haar!) Van de schoonmaakster leen ik een bezem een veeg ze daarmee naar buiten. Als ze na een uur nog op hun rug liggen te spartelen, breekt mijn hart een beetje (het zijn toch levende wezens...) en geef ze een tikje dat ze weer rechtop staan. 'Dat is vriendelijk van je!' merkt Roel terloops op...
Tortuguero ligt ook aan het strand, en ons hostel ligt er recht tegenover, maar het is verboden om te zwemmen. Ten eerste is het een woeste zee en schijnt de stroming er gevaarlijk sterk te zijn. Ten tweede zwemmen er haaien in de buurt. Wij houden het dus maar bij een strandwandelingetje!

Dag 18, van Tortuguero naar San José

NL: Onze boot richting San José vertrekt pas om 14:00u, dus we hebben nog de hele ochtend om het dorpje nog eens te verkennen. Foto's maken van de bloemen en de beesten, schuilen onder de daken van gekleurde huisjes, op het strand naar de superwilde zee kijken en een verse vruchtensap drinken voor vertrek. Maracuja, cocos en mango, een goede combinatie yum!
Bang dat we wederom vast komen te zitten met de boot hoeven we niet te zijn: het regent de hele dag pijpenstelen!
Onderweg stoppen we nog eventjes om een aapje hoog in de boom te bekijken, en de leguaan die naast hem zit. Vervolgens varen we heel hard door en zeiknat komen we aan bij het haventje, waar het busje naar San José gelukkig al klaar staat. Regen, regen, regen! En het is niet eens regenseizoen.
In de bus zitten we naast Alex, een jongen uit San José die een jaar in Amsterdam heeft gestudeerd. We spreken allemaal Engels, hij spreekt wat Nederlands en wij spreken een beetje Spaans, al met al een erg leuk gesprek! Hij schrijft wat lokale lekkernijen voor ons op, en de beste kroegen van San José! We spreken af de dag erna wat te gaan drinken. En, we zijn nu Facebookvrienden!

Dag 19 & 20, San José

NL: Alex redt het helaas niet om met ons mee te gaan de kroeg in. Hij verhuist volgende week naar Uruguay om daar een poosje te gaan werken en moet nog teveel doen. Roel en ik gaan natuurlijk wel een biertje drinken in de door hem getipte kroeg. Er hangt een heel laidback sfeertje, de tafels vind ik zo tof dat ik meteen zin krijg om er thuis eentje te maken en de lijst met bier is eindeloos. Duits bier, Amerikaans bier, en onze favoriet: de kaart met lokaal gebrouwen biertjes. We proberen er ieder 2, kletsen tijdens het buiten roken nog wat met 2 lokale jongens en waggelen tipsy terug naar het hostel.
Dat is ook meteen een beetje de strekking van ons verblijf in San José. Er is niet bijzonder veel te doen of te bekijken (de foto's heb ik ook allemaal met mijn telefoon gemaakt, en dat zie je ook wel aan de kwaliteit), maar het heeft een goede sfeer. Het is een grote stad, wat ook wel weer eens fijn is na al de kleine stranddorpjes, en we zitten in een huiselijk hostel. We gaan na het ontbijt weer een uurtje terug ons bed in, lopen een beetje door de stad (en hebben tijd voor goede gesprekken), eten bij McDonalds, hangen op de bank met een kopje thee.. Echt even bijkomen van alle nieuwe indrukken en het rondreizen!

NL: Na 2 volle dagen in de hoofdstad, besluiten we onverwachts om niet al naar Mal País te gaan, maar nog een tussenstop te maken in Monteverde. Maar daarover volgende keer meer..!

EN: To read the text in English, or any other language, please use the translate button. Thanks!