TRAVEL || WINTER IN BERLIJN

Vliegen met een baby

Eind januari had Roel een vrijgezellenweekend van een goede vriend van hem in Berlijn en wij besloten er een stedentrip aan vast te plakken. Op zondagmiddag vloog ik samen met Jolie naar Berlijn. Het was Jolie's eerste vliegreis en om eerlijk te zijn vond ik het best wel spannend. Thuis zit ze amper nog stil en wat als ze de hele vlucht zou huilen? 

Maar het viel heel erg mee! Op het vliegveld waren ze erg behulpzaam, echt props voor Transavia! Ik had Jolie's voeding en slaapje uitgesteld tot in het vliegtuig en tijdens het opstijgen heb ik haar aangelegd. Dat werkte zo goed, ze sliep binnen een paar minuten. En ze werd pas weer wakker toen het landingsgestel met een smak de grond raakte. Een ideale vlucht!

Bongo

Roel haalt ons op op het vliegveld. Omdat hij onwijs brak is van het feest en Jolie en ik moe van de reis, besluiten we direct naar het hotel te gaan. We hebben een cadeaubon van Bongo (één van de huwelijkscadeaus) en verblijven daarmee in het Abacus Tierpark Hotel. En daar word ik niet heel enthousiast van... Het hotel is een soort all-in resort voor bejaarden. Het is groot en onpersoonlijk, de kamers gedateerd, de föhn kapot. Een WIFI-signaal waar mijn Samsung maar geen contact mee krijgt...  Het eten is zeer matig, de koffie slap. De cadeaubon is inclusief diner en ontbijt, maar als het hotel niet zo ver uit het centrum had gelegen, hadden we er waarschijnlijk niet eens gebruik van gemaakt. Desalniettemin hebben we een relaxte avond. Om 20:30u liggen zowel Jolie als haar papa in een diepe slaap en ben ik lekker in bad gegaan. Een luxe die we thuis niet hebben en die ik dus altijd zeer kan waarderen!
Maar het Tierpark Hotel: geen aanrader. In ieder geval niet als je onder de 65 bent. Hopelijk zoekt Bongo snel een leukere plek om mee samen te werken!

West-Berlijn

De volgende dag word ik wakker met oorpijn, is het buiten grauw en grijs, blijkt ontbijt dus crappy en kruipt Jolie met haar net schoon aangetrokken warme outfit zo de natte badkamer in. Hallo ochtendhumeur!
We hebben een half dagje, aan het eind van de middag hebben we namelijk afgesproken met Jan, een vriend van Roel. We besluiten naar de Kurfursterdamm te gaan, het centrum van wat vroeger West-Berlijn was. Daar staat de Gedächtniskirche, met uitzicht op Mercedes. En als je de lange winkelstraat helemaal uitloopt, kom je bij het bekende KaDeWe, een warenhuis waarvan het gebouw op zich al een bezienswaardigheid is. Ben ik trouwens de enige die 'Over de Muur' van Klein Orkest de hele dag in m'n hoofd afdraai als ik in Berlijn ben?
In de winkelstraat ga ik op zoek naar een drogisterij voor neusspray en paracetamol, want ik voel me steeds beroerder. De DM is echter zo groot en goedkoop, dat ik er veel te lang blijf hangen en we alweer moeten haasten om op tijd de metro naar de andere kant van de stad te hebben.




 
Pension Absolut Berlin, Prenzlauer Berg

Die avond gaan we op bezoek bij Jan en zijn gezin. Jan is een jongen met wie Roel optrok toen hij in Buenos Aires woonde en met wie hij in de 2 maanden daar een mooie vriendschap heeft opgebouwd. Jan heeft ons al eens opgezocht hier in Rotterdam toen we net terug waren uit Zuid-Amerika en hij was een paar maanden terug op onze bruiloft. Inmiddels is ook hij getrouwd en heeft hij een dochter en dus werd het tijd om hem eens op te zoeken!
Jan en Sarah wonen in de wijk Prenzlauer Berg. Prenzlauer Berg is een hippe wijk voor jonge gezinnen, vol met leuke winkeltjes en eettentjes. Ze wonen op een hele toffe plek, een oud huis met hoge plafonds en grote kamers. Een stijl die je veel ziet in deze buurt. Omdat we verwachten tot laat bij Jan en Sarah te zijn hebben we een paar straten verder een pensioen geboekt: Pension Absolut Berlin. Het concept: je krijgt op de dag van aankomst een code en een kamernummer gemaild en kan zo zelf inchecken wanneer je maar wil. 's Ochtends zit er iemand bij de balie, zodat je uit kan checken en kan betalen. Wij hebben een kamer met gedeelde badkamer gereserveerd en daar zijn we erg tevreden mee. De kamer is klein, maar strak ingericht en schoon en de WIFI werkt zo goed dat we 's avonds in bed 'Wie is de Mol?' terug kunnen kijken! De badkamer, met 4 douchecabines en WC's zodat je nooit hoeft te wachten, is 3 stappen verwijderd van onze kamer en ook hebben we als gasten een keuken tot onze beschikking. Ik ben helemaal enthousiast over dit pension en het concept! Daarnaast is de prijs/kwaliteitverhouding uitstekend, zeker voor deze wijk. Dus ga je naar Berlijn, dan is Pension Absolut Berlin een echte aanrader om te overnachten!

 
Toeristische trekpleisters

's Nachts heb ik opeens heel veel spierpijn en krijg ik hoge koorts. Echt een rotnacht!
Die ochtend besluiten we eerst rustig op te starten en de wijk in te gaan voor een ontbijtje. Dat kan heel goed bij het Blumencafé. Het is een bloemenwinkel, met daar aan vast een lunchroom. De sfeer is er rustig en vredig, naast ons op de bank ligt een kat te slapen. Ze serveren er biologische streekproducten. Op zich positief, maar ik ben toch een beetje teleurgesteld als mijn muesli met yoghurt en vers fruit een bak droge vogelvoer met 3 granaatappelpitjes en een plakje peer blijkt te zijn en ze geen smoothies meer hebben, omdat het niet de tijd van het jaar is. Ik ben ziek, ik wil vitamines!
Op deze laatste volle dag in Berlijn maken we een lange stadswandeling langs veel toeristische bezienswaardigheden. Maar f*ck, wat was het koud! Top met lange mouwen, trui, jas, sjaal, muts en wanten en nog wat het bijna niet te doen. Zelfs Jolietje, die het altijd zo snel warm heeft, jengelde in haar warme kinderwagen van de kou! We waren dus eigenlijk van plan om ieder knus koffietentje op onze weg in te duiken, maar.... die knusse koffietentjes zitten natuurlijk in de hippe, opkomende wijken en niet langs onze platgelopen route!
We lopen van Alexanderplatz (Topshop alert!) naar de Berliner Dom en omdat de weg daar is afgezet lopen we om over de brug en via Unter der Linden naar de Brandenburger Tor. We hadden eigenlijk nog het plan om een wandeling door Tiergarten te maken en wellicht nog naar Checkpoint Charlie te lopen om een stuk van de Berlijnse Muur te zien, maar we hebben het inmiddels zo koud en is onze behoefte aan koffie zo groot, dat we besluiten terug te gaan naar het door ons zo geliefde Prenzlauer Berg.
Onderweg naar de metro stuiten we op het Holocaust Denkmal. Wat een indrukwekkende plek is dat! Bedekt met een laagje sneeuw en met de grijze wolken erboven maakt het nog meer indruk dan het deed toen ik jaren geleden eens in het voorjaar Berlijn bezocht.
Op de weg terug drinken we nog ergens een grote bak koffie. Voor Jolie heb ik wat speelgoed mee en zij speelt op de grond, terwijl wij opwarmen en wat nieuwe energie op doen. TIP: Ik merk dat tijdens een stedentrip met een kind dit echt de manier is om het een beetje leuk te houden. Veel stops, veel momenten waarop zij even rond kan kruipen, kan spelen en haar energie kwijt kan. Voor haar is zo'n stad natuurlijk een stuk minder interessant dan voor ons.
In Prenzlauer Berg gaan we naar Spreegold voor burgers en nog een afscheidsbiertje met Jan. Spreegold heeft een fijn sfeertje en lekker eten, een mooie afsluiter van onze dagen in Berlijn.

Pension Schwalbenweg, Shonefeld

Jan brengt ons naar de trein en dan zit onze minivakantie er alweer op. We overnachten in Pension Schwalbenweg, dichtbij Schonefeld. We vertrekken 's ochtends vroeg en vanaf het pension is het maar 20 minuten lopen naar het vliegveld. Prima plek wel, schoon en niet duur, maar verwacht er buiten de locatie niet teveel van.








 




Roes

Thuis blijk ik weer hoge koorts te hebben en lig ik een paar dagen uitgeteld in bed. Berlijn is erg tof, maar het is voor mij in een roes voorbij gegaan. Ik zou graag nog eens een keer terug willen, als het minder koud is, zonder griep, en dan de minder toeristische plekken bezoeken. Dat waren we nu ook van plan, maar daar zijn we bijna niet aan toe gekomen.

Q: Ben jij wel eens in Berlijn geweest? Wat vond jij een absolute must-see?


Populaire posts