VIEVE CATO AIMÉE - HOE KOMEN WE EROP?


Catootje 

Een derde meisje, welke naam zullen we die nu geven? Daar waar we bij Jolie en Lilou de naam al beslist hadden nog voordat ik zwanger was, leek het nu een stuk lastiger! Ik had geen lijstje met namen meer in de notities van mijn telefoon. En alle namen die het eerder niet waren geworden waren het niet voor niets niet geworden… Eventjes dachten we aan de naam Elodie. Maar toen ik een naamsteker wilde bestellen met deze naam voelden we vooral: nee. Toch niet. Een prachtige naam, maar niet voor ons meisje.

Lieve vonden we leuk. Heel leuk. Maar Lieve en Lilou, is dat niet een beetje Jut en Jul? Daarnaast hebben we een nichtje dat Madelief heet. Dus ook Lieve werd van het lijstje geschrapt.

Rhodé kwam nog voorbij, mooi en Frans, net als Jolie en Lilou. Maar het bleek helemaal geen Frans, maar Roos in het Grieks 😊 Pippa vond ik een lekker eigenwijze naam, en leuk klinken bij Jolie en Lilou, maar Roel vond het niks. En mijn charmeoffensief veranderde daar niets aan. Net als Belle. De naam Ylva stond ook even op ons lijstje. Lief, maar net niet.

Bij gebrek aan een naam gingen we over tot een werknaam: Catootje.

Lieve, maar met een V

En toen, net voor de 20 weken-echo (ja, ik weet het, er zijn mensen die de naam bij de geboorte nog niet eens zeker weten, maar ik vond dit al héél laat), wist Roel opeens zeker hoe onze dochter moest gaan heten: Vieve.

Lieve, waar we verliefd op waren, maar dan met een V. Vieve. Nog leuker!

Ik moest het even laten bezinken. Lieve Vieve. Lieve Vieve hartedieve. Jolie, Lilou en Vieve. Ja, dit is ‘m! Vrolijk, eigenwijs en ook heel lieflijk. Dat is toch wel een beetje onze stijl, zo blijkt! Ik was overtuigd: Onze dochter gaat Vieve heten! (maar in mijn buik bleef ze nog Catootje)

Creatief vernoemen

Als tweede naam wilde we haar graag naar mijn moeder vernoemen. Niet letterlijk haar naam, Hendrika, maar iets daarvan afgeleid. Kaatje. Maar Lilou heeft als tweede naam Claartje, dat lijkt wel erg veel op elkaar. We puzzelden nog even door en toen viel opeens een kwartje: We noemden de baby in mijn buik al die tijd al Catootje. Hendrika, Kaatje, Katootje, Cato… Haar werknaam wordt haar tweede naam!

Als derde naam wilden we een naam met een A (net als haar zussen) en een vernoeming naar Roels moeder. Daar hoefden we niet lang over na te denken, want deze naam was al heel regelmatig voorbij gekomen in onze zoektocht. Haar derde naam is: Aimée. Aimée spreek je uit als Emmee, en de naam van Roels moeder is Emmeke.

Ik weet dat er mensen zijn die het wat ver gezocht vinden, maar voor ons klopt het zo helemaal. Jolie en Lilou zijn vernoemd naar onze oma’s. En Vieve, indirect, naar onze moeders. Jolie moest even wennen toen Vieve eenmaal uit mijn buik was. Hoe heet ze ook alweer? Mag ik haar niet gewoon nog Catootje blijven noemen? Tuurlijk! En Lilou noemde haar heel lang steevast ‘Zusje’. 

Inmiddels is Vieve echt Vieve. Of Vivi. Of Viefje hartediefje. Of VieverRetriever, want ze is net zo schattig als een puppy. 

Oh, en geen Viève...

  

Vieve Cato Aimée. Onze derde dochter. Ons gelukspoppetje. En vandaag is ze alweer 2!

Populaire posts