MAAS THEATER/DANS || BULLY BULLY

 

Eind juni kwam het bericht voorbij dat Bully Bully van Maas theater en dans de Zilveren Krekel had gewonnen! Bully Bully, de voorstelling die we na gecanceld te zijn door Coronamaatregelen en een mini-persco in Bully Bully-style eindelijk helemaal zagen. Bully Bully, de voorstelling waar ik voor het eerst een keer met Lilou naartoe ging. Bully Bully, waar we voor uitgenodigd werden…. en waar ik op een uitgebreide Instagrampost na niets meer over heb geschreven! Oeps!


Het was me totaal ontgaan aangezien het in een periode kwam waarin ik maar net mijn hoofd boven water kon houden. Ons hele gezin besmet met Corona, daarna veel en vaak ziek, campagne voeren voor de wijkraadsverkiezingen en me voorbereiden op een nieuwe baan. We hadden ons zo verheugd op deze voorstelling en toch verdween het achteraf zo snel weer naar de achtergrond. Mijn artikel voor het Maaspodium, ohja, niet vergeten! Mijn artikel, hmm… beetje mosterd na de maaltijd inmiddels…. Mijn artikel. Laat maar.

Maaaaarrr, nu zag ik dat Bully Bully weer (of nog steeds?) speelt! En dat is absoluut de moeite waard!

 Een terugblik:

Voorjaarsvakantie 2022. Voor het eerst ga ik naar een première met Lilou. Ze is net 2,5 jaar geweest en de voorstelling is voor kinderen vanaf 3, maar ik waag het er gewoon op. Het is onze date, ons één-op-één momentje, en haar eerste voorstelling ooit. Ik kijk ernaar uit! Sterker nog, ik ben hyped van enthousiasme. Nu zij nog!

De entourage is zoals altijd subliem. (Kinder)champagne en een tompouce omdat het de première is en een mooie knutseltafel omdat het vakantie is. Er liggen Bully Bully ansichtkaarten, mét snor. Ha! Er is zelfs een éénhoorn!


En zoals gezegd, het is Lilou’s eerste keer in het theater. Wat vindt ze het spannend! Ze kruipt zowat in me tijdens de show. De show die geheel verdiend de Zilveren Krekel heeft gewonnen, want het is geweldig! Uit het juryrapport:

‘Prominente protserigheid voor peuters verklaard. De twee baasjes in Bully Bully zijn elk in hun roze of groene universum de koning te rijk, maar het blijkt eenzaam en lelijk aan de top. Bully Bully is een hartverwarmend pleidooi voor liefde en vriendschap, geschikt voor alle leeftijden.’

En dat vat het samen, maar doet nog niet genoeg eer aan de inhoud, de verschillende lagen in het spel en de humor waarmee de spelers de boodschap overbrengen. Het gibberisch (altijd een succes bij de hele kleintjes!), het gekibbel, het niet willen delen en het altijd willen hebben wat de ander heeft. Is dit nou een kijkje bij de gemiddelde peuterspeelzaal of zien we hier 2 wereldleiders? Een cultuurclash op duploniveau, zo koppen de nieuwsbladen. Als dat niet lekker bekt! Hilarisch voor de kinderen, confronterend (en ok, stiekem ook genieten) voor de ouders en op dit moment meer actueel dan de schrijvers hadden kunnen hopen op het moment van maken denk ik!

De theatershow is nog tot mei 2023 te zien op verschillende plekken in Nederland. Op 22 en 23 mei is Bully Bully te zien in het Maaspodium in Rotterdam (en voor de complete ervaring boek je daar meteen een lekker ontbijtje aan vooraf!).

Op dit moment komen we aan alle kanten tijd tekort. Maar als ik dit zo schrijf en de foto’s terug zie, kan ik niet wachten tot ons volgende theateravontuur!

Liefs,

Linda

Populaire posts