TRAVEL || MONTEVERDE & MONTEZUMA

Dag 21: Van San José naar Monteverde

NL: Met de bus van 14:30u vertrekken we naar Monteverde. Een aangename rit van zo'n 4 uur,
we kunnen zelfs een spelletje doen! Als we de bergen in rijden, gaat de zon net onder, wat zorgt voor een prachtig uitzicht.
Als we in het dorpje Santa Elena, het bewoonde gedeelte van Monteverde, uit de bus stappen, waaien we de berg haast af. Storm! Noodweer in Amerika komt met een luchtstroom mee naar hier. Met wind tegen lopen we met onze rugzakken heuvel op heuvel af op zoek naar ons hostel. Roel is verheugd dat we in de bergen zijn, maar ik verlang nu alweer terug naar het strand... 's Nachts giert de wind om ons hostel. Brr..

EN: To read the text in English, or any other language, please use the translate button. Thanks!

Dag 22: Monteverde Sky Walk

NL: De volgende dag besluiten we maar meteen een tour te doen. Het meest spannende wat je hier kan doen is bungeejumpen, maar dat durf ik niet... Wat het meest gedaan wordt is canopy, met een zipline door het regenwoud. Maar aangezien we dat in 2013 in Peru al gedaan hebben kiezen we nu voor iets nieuws: De 'Sky Walk' over de 'Tree Top Bridges'. 9 bruggen van zo'n 35 meter hoog die - de naam zegt het al - boven de boomtoppen uitsteken. Tussendoor aardige hikes door het regenwoud van brug naar brug. De bruggen zijn stevig, dus het is niet bijster spannend. Maar het uitzicht is waanzinnig. En bij windvlagen wiebelen de hoogste bruggen, best een beetje eng!
Na zo'n anderhalf uur zijn we weer terug bij het beginpunt en wachten we in de zon op ons vervoer. Terug in het stormachtige Santa Elena trek ik een warm joggingpak aan en koken we uitgebreid voor onszelf in het hostel.

Dag 23, van Monteverde naar Montezuma

NL: Het klimmen tijdens de Sky Walk, of misschien juist het afdalen, heeft z'n tol geëist van mijn knieën, en ondanks dat de zon nu schijnt waait het nog steeds erg hard. Dus als Roel nog een bergje op loopafstand wil gaan beklimmen, pas ik en blijf achter op een plekje in de zon, uit de wind. Roel is binnen een half uur weer terug, het stelde weinig voor en samen lunchen we nog wat van de leftovers van de dag ervoor. Om 15:00u vertrekt onze bus naar Puntearenas, waar we op de boot zullen stappen naar Montezuma. Het is een gewone stadsbus, die op iedere hoek stopt en er zo'n 3 uur over doet naar het havenstadje. Voor ons in de bus zit een Nederlandse jongen uit Leiden. We delen wat reisverhalen en spreken af samen verder te reizen naar Montezuma. Hij heeft gehoord dat er geen bussen meer gaan vanaf het eindpunt van de ferry, en dus zullen we een taxi moeten delen. In Puntearenas aangekomen blijkt dat de bus niet stopt bij de boot, maar dat we ook daar nog een taxi moeten nemen. Er zitten nog 2 backpackers in de bus, een jongen uit Israël en een jongen uit Londen. We reizen met z'n allen verder, en als we nog 2 uur op de boot moeten wachten eten we samen wat en drinken we een biertje bij een lokaal tentje op de pier.
De andere jongens zijn wat beter voorbereid dan wij en hebben een shuttle geregeld van Paquera (eindpunt ferry) naar Montezuma. Een taxi zou zo'n 80 dollar kosten.... F*ck! Als we van de boot af komen worden zij opgewacht door hun chauffeur met 1 been. En deze man is zo goed om ons, tegen een extra betaling, ook mee te nemen naar het dorp. Met bewonderingswaardige behendigheid bindt hij onze tassen op het dak en wij proppen ons met z'n allen in het eigenlijk te kleine busje. 23:15u is het, als we eindelijk aankomen in Montezuma. En wat blijkt, het hostel heeft onze kamer vergeven. Ondanks dat ik een mail heb gestuurd dat we laat zouden zijn, zeggen ze niets meer voor ons te kunnen doen. En moeten we in het donker, met al onze tassen, op zoek naar iets anders. Wederom hebben we geluk dat we de jongens zijn tegengekomen, want in hun hostel is nog een extra plek vrij. Weliswaar voor 1 nacht, maar wij zijn allang blij, we zoeken morgen wel weer verder.
Na een lange dag frissen we ons even op en doen nog een biertje bij de enige bar die open is in het dorp. En dan naar bed, we zijn doodmoe!

Dag 24, Montezuma Waterfalls

NL: 's Ochtends gaan we eerst even ergens ontbijten en dan op zoek naar een nieuw hostel. Dat vinden we al snel en wat een heerlijk hostel is dit! Montezuma Downtown ligt links van het centrum en rechts van het strand. De sfeer is er geweldig en ze draaien de hele dag door goede muziek. Ik viel de eerste nacht in slaap met The Doors, werd wakker met Johnny Cash en kreeg Bob Dylan voor ontbijt. Toen we aankwamen zat een groepje in de huiskamer gitaar te spelen en te zingen. Ik word daar heel gelukkig van!
In de middag gaan we met onze nieuwe vrienden mee naar de Montezuma Waterfalls. Een kleine wandeling over de rotsen en dan verschijnt er een waterval die uitmondt in een meertje waar je kan zwemmen. Het verbaast me hoe zo'n klein meertje zo diep kan zijn. Mensen springen van de klif en proberen tegen de waterval op de klimmen (wat niemand lukt). De jongens besluiten aan het eind van de middag nog een flinke klim naar boven te wagen om de volgende waterval te zien. Ik vind het wel prima en zwem nog een rondje in het meer. Ik kom er daar ook achter dat alleen reizen niets voor mij zou zijn, na een kwartier verveel ik me rot in m'n eentje. Er zit een gezin voor me waar ik eens vriendelijk naar glimlach en er zitten twee jongens naast me, type stevig en een bril, waar ik een praatje mee aan zo kunnen knopen. Maar dat zet ik toch niet door. Gelukkig duurt het niet lang voordat ze weer terug zijn. En volgens Roel heb ik niets gemist. Een paar stoere mooiboys die zich uitsloofden en een 10 meter hoge klif waar ik toch niet vanaf zou durven. Hongerig lopen we weer terug naar het dorp.
's Avonds eten we bij de pizzaria op de hoek een echt voortreffelijke pizza, onder het genot van live muziek. Goodlife!

Dag 25 & 26, Montezuma

NL: De dag erna blijven we in het dorp. Overdag gaan we naar het mooie strand en liggen vooral veel in de warme zee. Aan het eind van de middag even terug naar het hostel voor lunch en dan weer het strand op voor de zonsondergang. 's Avonds maken we eten voor onszelf in het hostel en socializen we wat met de anderen die er verblijven. Een meisje bijvoorbeeld, wat rondreist voor een jaar en gisteren heeft meegedaan met de 'open mic' in het dorp of een ouder echtpaar van in de 60 uit Zweden wat hier op vakantie is. Het is volle maan en stiekem hopen we op een fullmoon party! Maar die is er niet, en dus eindigen we weer in Chico's, de enige bar die open is. We komen daar de jongens van de dagen ervoor tegen. En de huisdealer. Als wij rustig ons biertje staan te drinken, gaan er een paar naast ons zich te buiten aan de coke. Ik observeer het met een blik die denk ik een combinatie is van geschokt en nieuwsgierig. Dit groentje heeft nog nooit iemand zien snuiven! De verdere avond trekken we vooral op met Oz, de jongen uit Israël. En als hij rond een uur of 1 doodop besluit naar huis te gaan, lopen wij met 'm mee richting ons hostel. Geen drugs en nachten doorhalen voor ons vandaag! ;)
We besluiten nog een nachtje extra in Montezuma te blijven. Het is hier zo heerlijk, en de sfeer is zo goed, dat het verleidelijk is om nooit meer weg te gaan. We zitten nog een dag aan het strand - beetje kletsen, wat lezen, zwemmen -, hangen wat in de hangmat in het hostel (het is zo warm!!) en maken 's avonds een strandwandeling bij zonsondergang. Er zijn zulke mooie zonsondergangen hier! Onze laatste Colones (Costa Ricaans geld) moeten op, omdat we de volgende dag naar Nicaragua vertrekken. Dus gaan we op zoek naar een magneet voor op de koelkast en gaan lekker uiteten. Ik heb inktvis met rijst en het smaakt me goed! Daarna halen we nog wat te drinken en drinken dat op aan het strand. Zo fijn dat de stranden hier in het donker niet gevaarlijk zijn en dat je er zelfs 's nachts nog kan zitten! Veel goedkoper dan een terras en veel privacy om te praten en te knuffelen.

NL: En dan is het alweer tijd om onze tas in te gaan pakken en te gaan slapen. Om 8 uur  's ochtends staat de shuttle naar Liberia voor de deur, het begin van een lange reis over de grens van Nicaragua!